کد خبر: ۷۹۴۴
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
این عملیات‌ها منجر به شناسایی ۲۲ باند سازمان یافته در حوزه فروش اسلحه در فضای مجازی شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند و سرشاخه آن‌ها نیز اغلب در خارج از کشور مشغول فعالیت بوده اند.

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور با بیان اینکه ۶۵۱ مورد عملیات علیه فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی انجام شده است، گفت: این عملیات‌ها منجر به شناسایی ۲۲ باند سازمان یافته در حوزه فروش اسلحه در فضای مجازی شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از پلیس، سردار «مهدی حاجیان» به عملکرد پلیس در حوزه مبارزه با سرقت و بررسی چالش‌ها و مشکلات آن پرداخت و گفت: ۵۱ درصد از سرقت‌هایی که امروز به وقوع می‌پیوندد مربوط به سرقت‌های خرد است که فقر و بیکاری، معتادان متجاهر و آسیب‌های چرخه اصلاح مجرمان در موضوع سرقت تاثیرگذار است.

لزوم بهره بردن از ظرفیت نخبگان در حوزه مقابله با سرقت

وی خاطر نشان کرد: در برخی مواقع با پرونده‌هایی روبه رو می‌شویم که مجرمان ۳۸ فقره سابقه سرقت دارند و برای چهلمین بار توسط پلیس دستگیر می شوند بنابراین لازم است بررسی شود که کجای چرخه اصلاح مجرمان دارای اشکال است.

سخنگوی فراجا: ۲۲ باند سازمان یافته فروش سلاح در فضای مجازی منهدم شد

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا دستگاه‌های مسئول در این حوزه آسیب شناسی کنند، خاطر نشان کرد: تا کی باید این دومینو ادامه داشته باشد؟ آیا قانون و مجازات‌های تعیین شده بازدارنده نیست؟ و یا اینکه نظام اصلاح و تربیت مجرمان ایراد دارد؟ تا چه زمانی باید این دستگیری‌ها ادامه داشته باشد؟ و فرد نیز با گذاشتن وثیقه بیرون آمده و مجددا به سرقت ادامه دهد.

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: در حوزه مقابله با سرقت، بایستی نخبگان، جرم شناسان، روان شناسان و ... مجموعه انتظامی کشور را یاری رسانند.

لزوم افزایش اختیارات پلیس در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز

سردار حاجیان با بیان اینکه لازم است در بحث قاچاق کالا و ارز و احتکار نیز بررسی شود که کجای چرخه ایراد دارد؟ تصریح دارد: باید بررسی شود که قاچاق بیشتر از چه مجاری وارد کشور می‌شود؛ در حوزه مرزبانی مسلما این اتفاق روی نمی‌دهد باید نظارت بر مبادی رسمی ورودی و خروجی کشور بیشتر باشد و قوانین سختگیرانه تری در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همکاران بنده در سراسر کشور آمادگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دارند از اینرو انتظار ما این است اختیارات قانونی پلیس نیز در این رابطه افزایش پیدا کند.

سردار حاجیان با بیان این که باید از ظرفیت قانونی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق استفاده کنیم تا مبارزه نیز هدفمند‌تر شود، خاطر نشان کرد: البته با افزایش دسترسی‌های پلیس خصوصا در حوزه استفاده از ظرفیت انجمن‌ها و اصناف مربوطه پلیس باید اختیارات قانونی بیشتری داشته باشد تا نقش پلیسی خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: خودرو‌هایی که به قاچاق کالا مبادرت می‌کنند (خودرو‌های شوتی) نیازمند برخورد شدید و قاطعانه هستند؛ طی سال گذشته خودرو‌های شوتی باعث مرگ تعداد زیادی از هموطنان در تصادفات جاده‌ای شدند ضمن اینکه ۳۱۸ نفر از رانندگان این خودرو‌ها نیز فوت کرده اند.

سردار حاجیان گفت: البته خودرو‌های شوتی طی سال گذشته ۱۷۷ فقره تصادف داشته اند و ۵۴۹ نفر در برخورد با این خودرو‌ها نیز مجروح شده اند.

تشریح اقدامات پلیس در حوزه فضای مجازی

سخنگوی فراجا در ادامه به تشریح اقدامات پلیس در حوزه فضای مجازی پرداخت و گفت: در این رابطه پلیس بحمداله اقدامات ارزشمند و چشمگیری انجام داده است به طوری که ۳۱ درصد کشفیات ما در مسئله فضای مجازی مرتبط به باند‌های سازمان یافته بوده است که پلیس فتا موفق شد تعداد ۲۸۸ نفر را در رابطه با جرایم سازمان یافته (قمار و شرط بندی، فروش مواد مخدر و اسلحه در فضای مجازی) دستگیر کنند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه ۶۵۱ مورد عملیات علیه فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی انجام شده است، خاطر نشان کرد: این عملیات‌ها منجر به شناسایی ۲۲ باند سازمان یافته در حوزه فروش اسلحه در فضای مجازی شده است و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند و سرشاخه آن‌ها نیز اغلب در خارج از کشور مشغول فعالیت بوده اند.

سردار حاجیان همچنین عنوان کرد: پلیس فتا در حوزه بین المللی ۸ عملیات در زمینه مبارزه با قاچاق دارو (پانجی آ) انجام داده است و تعدادی از متهمان نیز در این رابطه دستگیر و برای آن‌ها پرونده قضائی تشکیل شده است.

امنیت کامل در مرز‌ها برقرار است

سخنگوی فراجا در ارتباط با آخرین وضعیت امنیتی در مرز‌های کشور عنوان کرد: بحمداله در مرز‌ها مشکل خاصی نداریم و مرزبانان غیور در ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز‌ها حضور باقدرت و اشراف اطلاعاتی بالا دارند و در برخورد با جرایم و قاچاق کالا و ارز هم توفیقاتی داشته اند.

وی در ارتباط با مشکل پیش آمده در مرز مشترک ایران و افغانستان نیز خاطر نشان کرد: در حوزه مرز افغانستان و ایران یک اختلاف جزئی به وجود آمد که آن هم به دلیل عدم اشراف مرزبانان افغانستانی به پروتکل‌های مرزی بود که با مذاکره این مسائل حل شد و بحمداله هم اکنون در مرز‌های شرقی کشور مشکلی وجود ندارد.

آمادگی اعزام تیم‌های پلیس ایران به قطر

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: در بحث گردشگری با توجه به همسایگی کشور قطر، در جزیره کیش و سایر نقاط کشور آمادگی داریم تا در زمان جام جهانی اقدامات لازم برای برقراری امنیت گردشگران ایجاد کنیم ضمن اینکه آمادگی اعزام تیم‌های پلیس ایران به قطر برای برقراری نظم و امنیت به تعداد مورد نیاز را هم داریم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر