کد خبر: ۸۲۸۱
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۷
پارلمان اروپا روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه به ممنوعیت موثر در فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رای داد.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد) به ممنوعیت موثر در فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رای داد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه با این رای خودروسازان را ملزم می‌کنند تا از این طریق انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده ۱۰۰ درصد کاهش دهند. این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودرو‌های جدید بنزینی و دیزلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا ممنوع است

قانونگذاران اتحادیه اروپا همچنین کاهش ۵۵ درصدی دی‌اکسید کربن از خودرو‌ها را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تایید کردند.

این طرح با ۳۳۹ رای موافق، ۲۴۹ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

خودروها، در حال حاضر عامل ۱۲ درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا هستند. حزب محافظه‌کار «مردم اروپا» بزرگترین گروه قانونگذاران پارلمان به‌دنبال مصالحه‌ای بود که می‌توانست قدرت پیشنهادات را کم رنگ کند و باعث شود تا فروش خودرو‌های هیبریدی ادامه پیدا کند. با این حال پیشنهاد اعضای این حزب با شکست سنگین روبرو شد و از سوی دیگر تلاش سبز‌ها برای جلو بردن ضرب‌الاجل تا سال ۲۰۳۰ روی موفقیت ندید.

پس از رای‌گیری پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کرد و موضع پارلمان اروپا را یک پیروزی مهم دانست.

با این حال مخالفان این طرح معتقدند که این رای تصمیمی علیه نوآوری و فناوری است.

دولت‌های کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو پیش از تصویب توافق نهایی، باید در موضوع الزامات سخت‌گیرانه‌تر درباره آلایندگی خودرو‌ها نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

در صورت تصویب نهایی این طرح از سوی کشور‌های اتحادیه اروپا، ضرب‌الاجل سال ۲۰۳۵ برای خودروسازان آلمان سخت خواهد بود چراکه این خودروسازان روی خودرو‌های قدرتمند و گران قیمت با موتور‌های احتراقی (درون‌سوز) تمرکز کرده‌اند و در عین حال در حوزه خودرو‌های برقی از رقبای خارجی عقب مانده‌اند.

این طرح که روز گذشته به تصویب پارلمان اروپا رسید سال گذشته از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود.

طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، خودرو‌های الکتریکی و پلاگین هیبریدی ۱۸ درصد از خودرو‌های سواری جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل دادند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر