کد خبر: ۹۸۷۵
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
رییس دانشگاه تهران:
برخی اصلاً حاضر نیستند در فضا‌های قانونی با مدارا به اعلام نقد و بیان اعتراض خود بپردازند و گاهی فضا را تند و هیجانی می‌کنند.

رییس دانشگاه تهران با بیان این که برخی حاضر نیستند، در فضای قانونی با مدارا نقد و اعتراض خود را بیان کنند، گفت: دانشگاه محل بحث، نقد و نظر است و رهبر معظم انقلاب این افق روشن را برای ما ایجاد کرده اند که دانشگاه اگر جای نقد نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، سید محمد مقیمی در اولین نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران به ناآرامی‌ها و تجمع‌های اخیر در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی زیرساخت‌های قانونی خوبی را برای نقد در محیط علمی فراهم کرده است، هم کرسی‌های آزاداندیشی و هم مشوق‌هایی که برای این حوزه فراهم شده است. رییس‌جمهور هم در صحبت‌های اخیر خود به این امر اشاره و تاکید کرد که وزرا همواره پاسخگو باشند.

وی با یادآوری شعار‌های بعضاً نامتعارف و تند که از سوی انگشت‌شماری در تجمعات روز‌های اخیر دانشگاه تهران سر داده شده است، اظهار داشت: برخی اصلاً حاضر نیستند در فضا‌های قانونی با مدارا به اعلام نقد و بیان اعتراض خود بپردازند و گاهی فضا را تند و هیجانی می‌کنند.

برخی حاضر نیستند در فضای قانونی اعتراض خود را بیان کنند/ به خطای دانشجویان با ابزار‌های انضباطی رسیدگی می‌شود

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: البته تلاش این است که با ابزار‌های انضباطی داخل دانشگاه با این دانشجویان برخورد شود و از دخالت‌های بیرونی جلوگیری کنیم، اما در جریان ناآرامی‌ها تعدادی از دانشجویان در خیابان‌های اطراف دانشگاه یا در اغتشاشات خیابانی دستگیر شده‌اند.

ماجرای آزادی ۱۴ دانشجو چند ساعت پس از دستگیری

مقیمی همچنین درباره اقدامات دانشگاه تهران برای آزادی دانشجویان بازداشتی گفت: اولین دانشجویان دانشگاه تهران در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه یعنی پس از آنکه چند روز از برگزاری تجمعات در دانشگاه می‌گذشت، از سوی یک مرجع مسوول دستگیر شدند. بر اساس پیگیری که از بالاترین مقام مسوول آن مرجع داشتم، درخواست آزادی دانشجویان را مطرح کردم، ولی پاسخ روشنی دریافت نشد. تا اینکه درخواست کردم زمینه حضور بنده در محل نگهداری دانشجویان را فراهم آورند.

وی افزود: در پی این درخواست و به حرمت دانشگاه گفتند دانشجویان را به دفتر ریاست دانشگاه منتقل می‌کنند. ساعت یک بامداد پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ماه، ۱۴ دانشجو را به دفتر آوردند تا ساعت چهار صبح با آن‌ها گفتگو می‌کردم. در نهایت نظر مرجع مسئول این شد که این دانشجویان به خانواده‌هایشان سپرده شوند.

رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: مراجع دستگیرکننده در پی پیگیری‌ها گفتند که از برخی دانشجویان دستگیرشده اطلاعاتی دارند که فعلاً قابل طرح نیست. می‌گویند اگر این اطلاعات را بازگو کنیم، خودتان دنبال آزادی برخی از آن‌ها را نمی‌گیرید.

خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران یک نهاد دائمی می‌شود نه یک فضای موقت

وی دستور کار این نشست را بررسی و پاسخ به این دو سوال عنوان کرد که «آیا واقعاً دانشگاه تهران در جریان‌سازی و جهت‌دهی جامعه در راستای آنچه که مصلحت کشور، نظام و دانشگاه است دارای مرجعیت است؟، اگر پاسخ به این سوال خیر است و یا مرجعیت دانشگاه در حد مطلوب ما نیست، چه کار باید انجام دهیم تا دانشگاه تهران این مرجعیت را پیدا کند، تاکید کرد: هر چند «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» همزمان با ناآرامی‌های اخیر شکل گرفته است، اما نگاهم این است که یک نهاد موقت و کوتاه‌مدت نباشد؛ بلکه آن را مجمعی از خبرگان و عقلای منتخب دانشگاه تهران نامگذاری می‌کنم تا در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نگاهی علمی به بررسی و تحلیل موضوعات مبتلابه بپردازد و راهکار ارائه دهد. البته این نهاد دائمی شود، می‌تواند به تناسب موضوعات مورد بحث تغییراتی در اعضا داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از اعضای هیأت علمی و تمام منابع انسانی این دانشگاه را مهم‌ترین امکان و بهترین سرمایه در اختیار مدیریت دانشگاه به منظور اداره بهتر دانشگاه عنوان کرد.

مقیمی گفت: در سال نخست دوره جاری مدیریتی، به طور جداگانه در هر دانشکده یا دانشکدگان حضور پیدا کرده و تلاشم این بود که از دیدگاه‌های اساتید و کارکنان به منظور حکمرانی بهتر و انتصاب مدیران دانشکده‌ها و دانشکدگان استفاده کنم که نتیجه خوبی هم در این زمینه به دست آوردیم. اعتقاد دارم که اساتید باید به عنوان قوه عاقله دانشگاه و کشور ایفای نقش کنند.

افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه یک راهکار ارتقای مرجعیت دانشگاه

وی از افزایش استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه تهران به عنوان یکی از اقداماتی نام برد که می‌تواند مرجعیت دانشگاه تهران را ارتقا دهد.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: ماده ۴۹ قانون برنامه پنجم توسعه یک ظرفیت نسبتاً خوبی در جهت استقلال دانشگاه‌ها بود، اما در قانون برنامه ششم این اتفاق نیفتاده و یک عقب‌گرد در این زمینه داشتیم. تلاش‌هایی برای گنجاندن استقلال دانشگاه‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه در جریان است.

مقیمی به موانع بیرونی و درونی در مسیر تحقق استقلال دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مانع بیرونی این است که عده‌ای وقتی صحبت از استقلال اداری مالی دانشگاه‌ها می‌شود، آن را استقلال از حاکمیت تلقی می‌کنند و به شدت موضع می‌گیرند که مگر می‌شود دانشگاه مستقل از حاکمیت باشد. در حالی که همه ما می‌دانیم که در قانون برنامه و در آنچه که طراحان این موضوع دنبال می‌کنند، استقلال از حاکمیت مطرح نیست، ولی خوب این دیدگاه بیرونی از نظر ذهنی یک نوع مانع ایجاد می‌کند.

وی افزود: مانع درونی که مفروضات گروه اول را تقویت کرده، این است که آیا دانشگاه تهران در چرخه حیات و سیر تحولات و تکامل خود توانسته خود را اثبات کند و ذی‌نفعان بیرونی را متقاعد کند که اگر استقلال پیدا کند از بلوغ کافی برای ایفای نقش برخوردار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر