کد خبر: ۸۷۶۵
۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴
ساکنان ولایات ننگرهار و کنر در شرق این کشور، اجساد بیش از ۱۰۰ مرد را که در کانال‌ها و مکان‌های دیگر انداخته شده بودند، کشف کردند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که نیرو‌های طالبان افرادی را که ادعا شده اعضای گروه داعش بوده‌اند، در شرق افغانستان بدون بررسی و طی مراحل قانونی اعدام یا ناپدید کرده‌اند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، در این گزارش مفصل که با مصاحبه‌هایی از اهالی محل منتشر شده، آمده است، از زمانی که طالبان در اوت/آگوست ۲۰۲۱ میلادی قدرت را به دست گرفتند، ساکنان ولایات ننگرهار و کنر در شرق این کشور، اجساد بیش از ۱۰۰ مرد را که در کانال‌ها و مکان‌های دیگر انداخته شده بودند، کشف کردند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این ادعا‌ها را رد کرده و آن را «شایعات» خوانده است.

پیدا شدن بیش از ۱۰۰ جسد در ننگرهار افغانستان

از سوی دیگر چهارشنبه‌ شب (۱۵ سرطان/تیر) درگیری شدید و صدای انفجار در محله ۳۱۵ مربوط به «خیرخانه» در شمال کابل برای چندین ساعت جریان داشت.

سخنگوی طالبان ساعاتی بعد از درگیری در توییتی نوشت که نیرو‌های طالبان یک هسته از افراد مربوط به داعش را هدف قرار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر که سازمان بین‌المللی است، گفته است نیرو‌های طالبان به طور خشونت‌آمیزی در مناطقی که علیه کسانی که آن‌ها را متهم به عضویت داعش می‌کنند، عملیات جستجو از جمله حملات شبانه راه انداخته‌اند.

بنا به گزارش تازه در جریان این عملیات‌ها، نیرو‌های طالبان ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و مردان متهم به عضویت داعش را بدون طی مراحل قانونی یا افشای محل توقیف آن‌ها به خانواده‌های‌شان بازداشت کرده‌اند.

«تعداد نامعلومی در یک روند فشرده اعدام، به دار آویخته، یا سر بریده شده‌اند. شمار نامعلومی هم از سوی آن‌ها ناپدید شده‌اند.»

گزارش شده که تعداد زیادی از اجساد زمانی از کانال «درونته» ننگرهار کشف شد که اعضای خانواده یک نوجوان که در این کانال غرق شده بود، به دنبال آن بودند و زمانی که بخشی از کانال تخلیه شد، اجساد زیادی در آن دیده شده است.

پاتریشیا گوسمن، مدیر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر، گفته است: «ما یک کانال تخلیه شده در ننگرهار را بررسی کردیم که در آن بیش از ۱۰۰ جسد بین ماه آگوست/اوت ۲۰۲۱ تا اپریل/آوریل ۲۰۲۲ انداخته شده بودند... به نظر می‌رسد که مقامات طالبان به نیرو‌های خود برای بازداشت، 'ناپدید کردن' و کشتن شورشیان احتمالی اختیار تام داده‌اند.»

او در این گزارش افزوده: «جنایت‌های متعدد داعش، شاخه خراسان، عملکرد وحشتناک طالبان را توجیه نمی‌کند. نیرو‌های طالبان بار‌ها و بار‌ها اعدام‌های سرپایی و سایر جنایات جنگی را علیه افرادی که در بازداشت هستند، انجام داده اند و هنوز مسئولین را مورد بازخواست قرار نداده اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که بین اکتبر ۲۰۲۱ تا ژوئن/جون ۲۰۲۲ این سازمان با همکاری یک سازمان محلی که به دلایل امنیتی از آن نام برده نشده، با ۶۳ نفر از جمله ۴۲ نفر به صورت حضوری در ولایات ننگرهار و کنر و با ۲۱ نفر تلفنی مصاحبه کرده است.

در ماه نوامبر، تیمی از هر دو گروه، جسد ۵۴ مرد را که بسیاری از آن‌ها به شدت پوسیده شده بودند، در طول ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری کانال تخلیه شده شمارش کردند.

در این اجساد شواهدی از شکنجه و اعدام‌های ظالمانه دیده شده است.

به گزارش این سازمان: «برخی از آن‌ها دست و پا نداشتند، طناب‌هایی دور گردن‌شان وجود داشت، یا سر بریده شده بودند یا گلویشان بریده شده بود.»

کارکنان بهداشت در ننگرهار گفتند که از ماه آگوست/اوت تا دسامبر ۲۰۲۱ میلادی، ۱۱۸ جسد را که در سراسر این ولایت پیدا شده بودند، ثبت کرده‌اند.

سخنگوی طالبان ساعاتی پس از انتشار این خبر در توییتی بدون اشاره به دیده‌بان حقوق نوشت: «شایعات پخش‌شده در ارتباط کشف یک صد جسد در ننگرهار و ولایات دیگر حقیقت ندارد.»

او در ادامه نوشت که مسئولان حکومت طالبان در این مورد تحقیقاتی انجام داده‌اند که حتی «یک جسد هم در کدام جای دریافت نشده است.».

آقای مجاهد در ادامه به طور غیرمستقیم گزارش دیده‌بان حقوق بشر را «تبلیغات» خوانده است.

اما اخیراً سازمان ملل نیز در گزارشی از عملیات‌های طالبان علیه اعضای شاخه خراسان داعش یادآوری کرده است و گفته است که این عملیات‌ها «به شدت متکی به بازداشت‌ها فراقانونی و کشتار» است.

درگیری در شمال کابل؛ طالبان می‌گویند هسته داعش را هدف قرار داده‌اند

سخنگوی طالبان می‌گوید که در درگیری چهارشنبه‌شب در شمال کابل، ۲ تن کشته و چهارتن دستگیر شده‌اند. آقای مجاهد گفته است گروهی که مورد حمله قرار گرفته بودند، «برنامه‌ای تخریبکارانه» داشتند.

در ویدئو‌هایی که از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است، در جریان درگیری شدید صدای پرتاپ راکت شنیده می‌شود.

شماری هم گفته‌اند که یک پاسگاه نظامی طالبان برفراز تپه‌ای در محله ۳۱۵ مورد حمله راکتی قرار گرفته است.

شماری از باشندگان خیرخانه در تماس با بی‌بی‌سی گفته اند که درگیری بسیار شدید بود و مردم از بیم خطر از خانه‌هایشان بیرون نمی‌شدند. به اساس گفته‌های مردم، صدای نزدیک به ۱۰ انفجار و پرتاپ نارنجک شنیده شده‌است.

دسترسی منابع مستقل به افغانستان شدیدا کاهش یافته است و ادعا‌های جوانب مختلف از رویداد‌ها را به سختی می‌شود راستی آزمایی کرد.

خیرخانه در شمال کابل، منطقه عمدتا تاجیک‌نشین است. در ماه‌های گذشته در این منطقه چندین مورد درگیری‌های مسلحانه میان افراد طالبان و مخالفان آن‌ها اتفاق افتاده‌است. افزون بر آن، گزارش‌هایی هم از جستجوی خانه به خانه در این محله منتشر شده‌است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از برخورد طالبان با مخالفان سیاسی و نظامی آن‌ها همواره نگرانی کرده‌است.
فعالیت داعش در افغانستان

طی سال‌های گذشته داعش مسئولیت برخی از حملات خونبار به خصوص هزاره‌ها و شیعیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی را به عهده گرفته است. این گروه همچنین ضد طالبان است و حملاتی علیه آن هم انجام داده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از حضور افراد وابسته به گروه داعش در مناطق شرقی افغانستان به‌ویژه ولایت ننگرهار و درگیری آن‌ها با نیرو‌های طالبان در این مناطق منتشر شده است.

طالبان در توافقنامه صلح با آمریکا متعهد شد که اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان برای طراحی حملات علیه کشور‌های دیگر استفاده شود.

گروه موسوم به دولت اسلامی، شاخه خراسان سال‌ها در پاکستان و افغانستان فعال بوده و در برخی مناطق شرقی افغانستان وارد رقابت‌های خشونت‌آمیز با طالبان شده است.

این گروه همچنین مسئولیت حمله خونین به نمازگزاران جمعه مسجد شیعیان در محله بازار قصه‌خوانی پیشاور در ماه مارس/مارچ ۲۰۲۲ را برعهده گرفت که ۶۴ کشته و ۱۹۰ زخمی به جا گذاشت. طالبان افغانستان این حمله را محکوم کردند.

در حال حاضر، داعش هیچ منطقه‌ای در افغانستان را تحت کنترل ندارد. این گروه پیش از این موفق شده بود پایگاه‌هایی را در ولایت‌های ننگرهار و کنر ایجاد کند، پیش از آن که در اثر حملات طالبان و همچنین واحد‌های ارتش افغانستان با حمایت حملات هوایی آمریکا از آن بیرون راندند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر