کد خبر: ۱۰۵۸۶
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
مقامات اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده عملیاتی شود.

کاخ سفید می‌گوید ایران در حال کمک به روسیه برای احداث یک کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو برای جنگ در اوکراین است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) گفت که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند این کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده عملیاتی شود.

کاخ سفید همچنین تصویری ماهواره‌ای از یک مکان صنعتی در چند صد کیلومتری شرق مسکو منتشر کرده و گفته که این همان محلی است که «احتمالاً کارخانه در آن ساخته خواهد شد.»

آمریکا: روسیه با کمک ایران در حال احداث کارخانه تولید پهپاد است

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر در ماه دسامبر علناً اعلام کرده بود که معتقد است تهران و مسکو در حال بررسی ایجاد خط مونتاژ هواپیما‌های بدون سرنشین در روسیه برای جنگ اوکراین هستند. اطلاعات جدید حاکی از آن است که این پروژه در منطقه یلابوگا در تاتارستان، فراتر از تصور حرکت کرده است.

آقای کربی با بیان اینکه در حال حاضر ایران همچنان پهپاد‌های تهاجمی ساخت خود را به ارتش روسیه عرضه می‌کند، گفت: «این پهپاد‌ها از مبدا امیرآباد در ایران و از طریق دریای خزر به مخاچ‌قلعه در روسیه ارسال می‌شوند و سپس توسط مسکو در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

به گفته کاخ سفید، روسیه تا ماه مه صد‌ها پهپاد تهاجمی و همچنین تجهیزات مرتبط با تولید پهپاد از ایران دریافت کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «این یک مشارکت نظامی تمام عیار است که برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است. ما همچنان به استفاده از تمام ابزار‌هایی که در اختیار داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها از جمله از طریق آگاه‌سازی مردم ادامه می‌دهیم و آماده انجام کار‌های بیشتری نیز هستیم.»

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه‌های اخیر قوانینی را برای قطع جریان ارسال قطعات پهپاد به روسیه و ایران وضع کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند مشارکت نظامی میان روسیه و ایران عمیق‌تر شده است.

کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرده بود روسیه پس از استفاده از بخش اعظم ۴۰۰ پهپادی که قبلا از تهران خریداری کرده بود، به دنبال خرید پهپاد‌های پیشرفته تهاجمی از ایران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر