کد خبر: ۱۰۸۶۸
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
نوشتن عبارت «پارک = پنچری» روی درب پارکینگ و یا مقابل ساختمان و مغازه طبق قانون مجازات، جرم بوده و قابل پیگیری است.

خیلی‌ها با نوشتن عبارت «پارک = پنچری» روی درب پارکینگ و یا مقابل ساختمان و مغازه خود، خیالشان را از بابت پارک ماشین مزاحم جلوی درب پارکینگ راحت می‌کنند، در حالی که این جمله طبق قانون مجازات جرم بوده و قابل پیگیری است.

اگر به مناطق شلوغ شهر یعنی به مکان‌هایی که مراکز اصلی خرید هستند و یا حتی جا‌هایی که بافت مسکونی فرسوده و متراکم دارند رفته باشید، با جمله «پارک مساوی با پنچری» زیاد برخورد کرده اید؛ بسیاری از شهروندان سعی می‌کنند با نوشتن این جمله و یا عبارت‌های مشابه خیال خود را از پارک کردن خودرو‌های دیگران در مکان مورد نظرشان راحت کنند در حالی‌که این جمله طبق قانون مجازات اسلامی جرم بوده و قابل پیگیری می‌باشد.

در این مقاله سعی بر این داریم تا چگونگی جرم‌نگاری این جمله ساده و آشنا را به شما توضیح دهیم.

نوشتن عبارت «پارک = پنچری» جرم است

جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری

ماده ۲۴ قانونی مدنی عنوان می‌کند، کوچه ملک شخصی نیست و هیچ کس حق تملک آن را ندارد و استفاده از کوچه‌ها و خیابان‌ها باید به صورتی باشد که مانع استفاده سایرین نشود. در بسیاری از مواقع افراد جمله و یا تابلو «پارک مساوی با پنچری» را مقابل درب پارکینگ خود نصب می‎‌کنند و چنانچه خودرویی مقابل درب پارکینگ آن‌ها پارک کند، ممکن است اقدام به پنچر کردن آن نمایند. حال باید دید این کار چگونه جرم تلاقی می‌شود؟

از آن جایی که این عبارت، نوعی تهدید علیه دیگران است، می‌توان آن را جرم تلاقی کرد؛ در این خصوص ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی عنوان می‌کند: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر‌های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

با توجه به اینکه در بیان دو مجازات از واژه «یا» استفاده شده، فرد به یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود و میزان آن متغیر است، شلاق حداکثر ۷۴ ضربه و زندان حداکثر یک سال و حداقل یک ماه تعیین می‌شود.

چگونه از «پارک مساوی با پنچری» شکایت کنیم

چنانچه خودرو مقابل درب پارکینگ، پارک کرده‌اید و خودرو شماپنچر شده است، باید برای ثبت شکایت به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با رعایت شرایط و ضوابط شکایت خود را تنظیم کنید. در مرحله اول ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت کرده و پس از تهیه مدارک مورد نیاز و ارائه آن به کارشناسان دفاتر خدمات قضایی، خدمات لازم در خصوص تنظیم متن شکواییه و اسکن و ضمیمه نمودن مدارک و مستندات مربوطه را برای شما انجام داده و شکایت شما را در سامانه به ثبت می‌رسانند.

پس از آن شکایت به دادگاه ارسال شده و رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود. در این مرحله، شما می‌توانید از طریق حساب کاربری خود در سامانه ثنا، شکایت ثبت شده خود را پیگیری کرده و ابلاغیه‌ها و روند پیشرفت پرونده را مشاهده نماید.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده و روند طولانی قضایی و دادرسی از دارندگان خودرو درخواست می‌کنیم بجای درگیر کردن خود در پرونده‌های قضایی رعایت حقوق دیگران را انجام داده و خودرو خود را هیچ‌گاه مقابل درب پارکینگ، پارک نکنید. درمقابل به مالکان توصیه می‌کنیم با توجه به جرم بودن جمله «پارک مساوی با پنچری» از «عبارت توقف ممنوع» که ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی استفاده از آن را بلامانع دانسته، استفاده کنید و تا حد امکان از پنچر کردن خودرو پارک شده مقابل درب پارکینگ خودداری کنید و همیشه سعی در مصالحه داشته باشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر