کد خبر: ۲۸۱
۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد دلار هم برسد.

نتایج تحقیقی تازه نشان می‌دهد که بیشترین آسیب اقتصادی بحران کرونا بر صنعت گردشگری متوجه کشور‌های در حال توسعه است؛ چه در سال گذشته و چه امسال که سرعت واکسیناسیون در آن‌ها پایین است.

به گزارش اکوپل به نقل از دویچه وله، بنا بر گزارش مشترک کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری، طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد دلار هم برسد.

گردشگری

بنا بر این گزارش، روند کند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، دمیدن جانی تازه به صنعت گردشگری را ناممکن کرده است. این معضل بیش از همه گریبانگیر کشور‌های در حال توسعه است.

واکسیناسیون، مهم برای شروع دوباره و ایمن

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، پیشرفت در کارزار واکسیناسیون و در نتیجه آن ایجاد امکان "شروع مجدد و ایمن" برای صنعت گردشگری را برای مشاغل این حوزه حیاتی می‌داند.

تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۰ که در سایه بحران پاندمی کرونا سپری شد، پیامد افت گردشگری، ضرر ۲/۴ هزار میلیارد دلاری را برای این صنعت و خدمات و مشاغل وابسته به آن در پی داشته است.

بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران بین‌المللی در مقایسه با سال پیش از آن تا یک میلیارد نفر کاهش داشته است؛ افتی ۷۳ درصدی.

خسارت گسترده در سال جاری

انتظار می‌رود که امسال هم آمار گردشگران ۶۳ تا ۷۵ درصد کمتر از دوران پیش از آغاز بحران همه‌گیری کرونا باشد.

پیش‌بینی می‌شود که کاهش شمار توریست در سال جاری می‌تواند منجر به خسارتی ۱/۷ تا ۲/۴ هزار میلیارد دلاری شود به ویژه اگر واکسیناسیون در کشور‌های کم درآمد به سرعت پیش نرود.

در این صورت بیشترین آسیب اقتصادی متوجه کشور‌های کم‌درآمد است درحالی که کشور‌های ثروتمند با نرخ واکسیناسیون بالا مانند فرانسه، آلمان، سوییس، بریتانیا و آمریکا سریع‌تر بر پیامد‌های پاندمی غلبه می‌کنند.

سرعت پایین واکسیناسیون در کشور‌های در حال توسعه

در حالی که برخی کشور‌ها تاکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، در برخی کشور‌ها در قاره آفریقا شمار واکسینه‌شده‌ها به یک درصد هم نمی‌رسد. دو سازمان جهانی گردشگری و کنفرانس تجارت و توسعه هشدار می‌دهند که "توزیع نابرابر واکسن بر ضرر‌های اقتصادی حوزه گردشگری در کشور‌های در حال توسعه می‌افزاید".

دو سازمان بین‌المللی در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند، بخش گردشگری از سال ۲۰۲۳ به شرایط پیش از شروع کرونا بازگردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر