کد خبر: ۴۵۷۱
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
یک واقعه، باید ظرفیت لازم برای بهره‌برداری سیاسی را داشته باشد، مذاکرات ظرفیتی برای بهره‌برداری سیاسی ندارد چراکه برجام در ابعاد مختلف خود، ما را تحقیر کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات ظرفیتی برای بهره‌برداری سیاسی ندارد چراکه «برجام» در ابعاد مختلف خود، ما را تحقیر کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مهر، حسین نجابت نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره ادعای اصلاح‌طلبان در خصوص اینکه برجام دستاورد دولت روحانی است و منتقدان دیروز آن، امروز از آن بهره می‌برند، گفت: هر کس که ابتدایی‌ترین ادبیات حکومت‌داری و حوزه سیاسی را بشناسد می‌فهمد که این‌ها ادعا‌های عوامانه است. در زمان انعقاد برجام، کشور وارد مذاکره شد و رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به همراه تیم مذاکره کننده به نمایندگی از کشور تعهداتی را در قالب سند توافق هسته‌ای پذیرفت.

حسین نجابت: «برجام» در ابعاد مختلف خود، ما را تحقیر کرد

وی با بیان اینکه ایران از ابتدای مذاکرات به تعهدات خود پایبند بوده، اظهار کرد: آمریکا از تعهد خارج شد و در پی آن ایران نیز برخی استاندارد‌های برجام را تقلیل داد، اما از معاهده خارج نشد، حالا قرار است مسیر را ادامه دهیم و واضح است که تیم مذاکره‌کننده سعی دارد مسیر طی شده قبلی را اصلاح کند.

نماینده ادوار مجلس بیان کرد: امروز یا باید بگوییم اصلاً مذاکرات را ادامه نمی‌دهیم که از ابتدا چنین سیاستی نداشته‌ایم یا باید با رویکرد اصلاحی آن را ادامه دهیم. کسی با اصل مذاکرات مخالف نبوده است، بلکه آنچه نقد و نفی می‌شد، مذاکره ذلت‌آور بوده است؛ بنابراین باید مذاکره حقیقی صورت بگیرد، یعنی به ازای محدودیت‌هایی که در برجام پذیرفته‌ایم، امکاناتی به دست بیاوریم.

تحریم‌ها در حال شکستن است

نجابت با اشاره به اینکه ایران هرگز به دنبال «جنگ‌افزار» نبوده و نیست، اما بازهم در برجام توسعه صنایع هسته‌ای خود را محدود کرد، گفت: شاهد بودیم که در دور قبلی مذاکرات نه‌تن‌ها چیزی به دست نیاوردیم بلکه دائماً تحریم شدیم. در چنین شرایطی تلاش مذبوحانه برخی رسانه‌ها و انتقاداتشان جایگاهی برای پاسخ ندارد.

وی در واکنش به این نکته که «اصلاح‌طلبان برجام را دستاوردی موفق می‌دانند و این فرضیه را مدال افتخار دولت روحانی معرفی می‌کنند»، بیان کرد: موفقیت یا باید در عینیت اتفاق بیفتد، یا در نظر افکار عمومی و نخبگانی رضایت‌بخش باشد. واضح است که هر مذاکره دو طرف دارد و باید به ازای تعهدات، دستاوردی حاصل شود که چنین چیزی محقق نشد و دستاوردی نداشتیم. از طرفی افکار عمومی نیز به خوبی می‌داند که دولت قبل با اتلاف وقت همه شئونات کشور را سال‌ها معطل کرد.

این فعال سیاسی اظهار کرد: در اثر مراودات دولت جدید منابع مالی کشور تا حدی آزاد شده است که اگر هوشمندانه هزینه شود، مردم نتیجه را در معیشت خود حس می‌کنند و همه این حرف‌های بی‌پایه، به کنار خواهد رفت. همه می‌دانند که تحریم‌ها در حال شکستن است و ایران به آرامی مراودات اقتصادی خود را وسیع‌تر می‌کند.

برجام ظرفیتی برای افتخار کردن ندارد

نجابت در پاسخ به اینکه آیا نقد برخی کارشناسان بر دولت روحانی مبنی بر اینکه از برجام بهره‌برداری سیاسی می‌شود به دولت رئیسی هم وارد است؟ عنوان کرد: تبدیل یک پروژه به یک کارکرد سیاسی همیشگی است، این مهم نیست که از یک اقدام بهره‌برداری سیاسی شود چراکه این کار ذاتاً بد نیست. مهم آن است که از کدام واقعه سیاسی بهره‌برداری شود. برای مثال بیش از سه دهه از پایان جنگ می‌گذرد و همیشه جنگ تحمیلی را یک نقطه روشن در تاریخ می‌دانیم و روی آن مانور می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یک واقعه، باید ظرفیت لازم برای بهره‌برداری سیاسی را داشته باشد، تصریح کرد: مذاکرات ظرفیتی برای بهره‌برداری سیاسی ندارد چراکه برجام در ابعاد مختلف خود، ما را تحقیر کرد. روز‌های ابتدایی که مقدماتی‌ترین متن برجام از ژنو شروع شد باید با حوصله و بدون ذوق‌زدگی عمل می‌شد و به جای آنکه موضوع را حیاتی جلوه دهند و همه مملکت را به مذاکرات بند کنند، با اطلاع‌رسانی اجازه نقد و بررسی به کارشناسان می‌دادند. حتی آن روز که آمریکا از برجام خارج شد، باید محکم‌تر برخورد می‌کردیم.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه بار‌ها خواستار این شدیم که تیم مذاکرات درباره مراحل برجام توضیحات خود را ارائه دهد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها برای هر بندی که از برجام تصویب می‌شد تحلیل ارائه می‌دادند.

نجابت گفت: آن‌ها عالمانه و عامدانه می‌دانستند چه می‌کنند و برجام را به کنگره یا مراجع قانون‌گذار خود نبردند تا به یک قانون تبدیل نشود؛ اما اینجا تاکید داشتند که آن را به عنوان قانون تصویب کنند؛ بنابراین با اشتباهاتی که اتفاق افتاد ظرفیتی برای برجام باقی نماند که آن را به یک نقطه قوت و افتخارآمیز چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی تبدیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر