کد خبر: ۲۷۱۵
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
وزیر خارجه فرانسه گفت: مذاکره هسته‌ای با ایران باید فعالیت‌های موشکی این کشور را نیز شامل شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه خواستار مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران شد. او گفت که پنجره مذاکره با ایران برای همیشه باز نیست و جمهوری اسلامی باید گفتگو پیرامون اوضاع منطقه را بپذیرید.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه "العربیه" گفت: مذاکره هسته‌ای با ایران باید فعالیت‌های موشکی این کشور را نیز شامل شود.

فرانسه یکی از سه کشور اروپایی (تروئیکای) مذاکره‌کننده بر سر احیای توافق اتمی با ایران (برجام) است که بار‌ها خواستار تسریع این گفتگو‌ها و بازگشت هر چه سریع‌تر ایران به مذاکرات وین شده است.

وزیر خارجه فرانسه: باید بر سر فعالیت‌های موشکی ایران مذاکره کنیم

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه خود همچنین تاکید کرده است که اقدامات ایران رسیدن به توافق در مذاکرات وین را پیچیده می‌کند.

مذاکرات احیای برجام در وین پس از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور جدید متوقف مانده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز اخیرا در گفت‌وگویی تلفنی با ابراهیم رئیسی خواست که ایران هر چه زودتر به مذاکرات هسته‌ای بازگشته و به نقض بیشتر تعهدات برجامی خود پایان دهد.

تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان)، آمریکا و حتی مقام‌های چین و روسیه که اغلب از مواضع ایران دفاع می‌کنند نیز از به تاخیر افتادن مذاکرات احیای برجام در وین انتقاد کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که به گفتگو‌ها بازخواهند گشت. ابراهیم رئیسی گفته است که جمهوری اسلامی "به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور و رفع تحریم‌هاست". با این‌حال هنوز تاریخی را برای از سرگیری مذاکرات در وین تعیین نکرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه ۸ مهر (۲۹ سپتامبر) هشدار داد: «زمان بازگشت جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای رو به پایان است، مسئولیت‌ها بر دوش ایران قرار گرفته و توپ برجام اکنون در زمین ایران است.»

"ما حتی یک دقیقه را برای بازگشت به وین تلف نمی‌کنیم"

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه گفته است، دولت رئیسی در چند هفته آینده در مورد زمان بازگشت به گفتگو‌ها تصمیم خواهد گرفت.

او افزوده است: «گمان می‌کنم، ظرف چند هفته ما در موقعیتی قرار داریم که با دوستان خود در اروپا قرار ملاقات بگذاریم و ما حتی یک دقیقه را برای بازگشت به وین تلف نمی‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران به لوموند گفته است که دولت جدید ایران سریع‌تر از آنچه که دولت جو بایدن پس از روی کار آمدن در آمریکا انجام داد به میز مذاکرات برمی گردد.

مذاکرات احیای برجام در وین در ۶ آوریل یعنی ۷۷ روز پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا از سر گرفته شد. اکنون ۵۰ روز از روی کار آمدن دولت جدید ایران می‌گذرد.

طولانی شدن بازگشت ایران به مذاکرات وین نگرانی کشور‌های غربی را تشدید کرده، چرا که جمهوری اسلامی همزمان با به تاخیر انداختن تاریخ مذاکرات فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز شدت بخشیده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر