کد خبر: ۷۰۴۰
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۱
کشت، تولید و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان "ممنوع" است و با متخلفان براساس "شریعت اسلامی" برخورد خواهد شد.

طالبان فرمانی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه را مننشر کرد که در آن اعلام شده بنا به فرمان رهبر طالبان از این بعد کشت، تولید و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان "ممنوع" است و با متخلفان براساس "شریعت اسلامی" برخورد خواهد شد.

به گزارش اکوپل نیوز، در فرمان رهبر طالبان آمده است که "از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار (خشخاش) در تمام کشور به طور کامل ممنوع است و هیچ‌کسی پس از این نمی‌تواند برای کشت این گیاه تلاش نماید. "

همچنین گفته شده کسی که پس از این خشخاش بکارد "کشت او از بین برده می‌شود و با متخلفین براساس شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد. "

کشت خشخاش و تولید و مصرف مواد مخدر در افغانستان ممنوع شد

رهبر طالبان همچنین مصرف و خرید و فروش انواع مواد مخدر و مواد الکلی را در سراسر افغانستان نیز منع کرده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت افغانستان در سال گذشته، پیش از به قدرت رسیدن طالبان، شمار معتادان در این کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد که نزدیک به ۸۵۰ هزار آن زنان هستند.

در فرمان طالبان همچنین آمده که "استعمال و انتقال، خرید و فروش، تجارت، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هر گونه مواد نشه‌آور مثلا شراب، هروئین، شیشه، تابلیت (قرص‌های روانگردان)، چرس (حشیش) و غیره، به گونه جدی ممنوع است. "

از نهاد‌های عدلی و قضایی طالبان خواسته شده که متخلفان را "تعقیب و مجازات" کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که متن فرمان را منتشر کرده است، درباره فرمان جدید رهبری طالبان به خبرنگاران گفت: "با نمایندگان کشور‌های خارجی (در این زمینه) حرف زدیم و تماس‌ها ادامه دارد. "

او افزود که "دلیل روآوردن کشاورزان ما به کشت مواد مخدر ضعف اقتصادی است، باید به آن‌ها کمک کنیم تا محصولات جایگزین کشت کنند. در این‌باره با نمایندگان جامعه جهانی حرف زده‌ایم".

به گفته آقای مجاهد جامعه جهانی وعده همکاری با طالبان در زمینه کمک به کشاورزان و کشت جایگزین تریاک داده‌اند. او تاکید کرد که "تا فراهم شدن شرایط کشت محصولات جایگزین، در رابطه با زندگی کشاورزان نباید سخت‌گیری کنیم".

در همین حال، پیش‌تر، عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر طالبان نیز خواستار کمک کشور‌های اسلامی برای "کشت جایگزین خشخاش" شده بود. او این موضوع را در دیدار با نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی مطرح کرده است.

در دور اول که طالبان بر افغانستان حاکم شد نیز رهبر طالبان کشت خشخاش را منع کرد که به کاهش چشم‌گیر تولید تریاک در این کشور انجامید.

دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم مرتبط سازمان ملل متحد (UNODC) در سال ۲۰۰۱ طی گزارشی از کاهش ۹۱ درصدی کشت خشخاش در افغانستان خبر داده بود. با آنهم، این اقدام طالبان باعث از میان برداشتن تمامی مزارع خشخاش در افغانستان نشده بود.

یک کشاروز افغان گفت که "پارسال قیمت تریاک نسبت به امسال ارزان‌تر بود و امیدواریم که امسال قیمت‌ها بالاتر برود. دلیل این که کشاورزان به کشت تریاک رو می‌آوردند بیکاری است و مردم کار دیگری ندارند. همچنین، سود این محصول برای کشاورزان نسبت به محصولات دیگر بیشتر است".

برخی ناظران گفته‌اند که رهبران طالبان با اعلام منع کشت و قاچاق تریاک در افغانستان نگاهی هم به کمک‌های مالی کشور‌های غربی دارند.

بر اساس تخمین‌های سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر دولت افغانستان دوصد هزار هکتار زمین در این کشور زیر کشت تریاک بوده است.

کشت خشخاش و تولید و مصرف مواد مخدر در افغانستان ممنوع شد

حدود ۷۱ هزار هکتار زمین در سال ۱۹۹۴ در افغانستان زیر کشت بود و در سال ۱۹۹۶ که گروه طالبان به قدرت رسید، این رقم به ۵۷ هزار کاهش یافت و در زمان فروپاشی رژیم این گروه در سال ۲۰۰۱، تنها فقط هشت هزار هکتار زمین کشت می‌شد.

اما بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، در ابتدای حاکمیت طالبان، کشت خشخاش به طور قابل توجهی افزایش یافت یعنی از حدود ۴هزار هکتار تا سال ۱۹۹۸ به بیش از ۶۴ هزار هکتار در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت.

افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و در دو دهه اخیر هرسال میزان کشت خشخاش رو به افزایش بوده است. از سال ۲۰۰۲ به این سو، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پیوسته در حال افزایش بوده است.

براساس گزارش تازه دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، بیشترین مقدار مواد مخدر افغانستان در سه ولایت قندهار، هلمند و زابل در جنوب این کشور تولید می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر