کد خبر: ۵۸۸۳
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
در اتفاقی که اخیرا برای بازار کفاش‌ها پیش آمد هیچ کدام از ساختمان‌های آن ناحیه نه از سیستم اطفا برخوردار بودند و نه سیستم اعلام حریق داشتند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در اتفاقی که اخیرا برای بازار کفاش‌ها پیش آمد هیچ کدام از ساختمان‌های آن ناحیه نه از سیستم اطفا برخوردار بودند و نه سیستم اعلام حریق داشتند. متاسفانه حتی گازکشی هم نداشتند و کپسول‌های گازی که در آنجا وجود داشت باعث بروز این حادثه شده بود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از میزان، مهدی بابایی درخصوص نگرانی‌های پدیدآمده برای ناایمن شدن فضا‌های شهری در پایتخت از حوادثی نظیر آتش سوزی در بازار کفاش‌ها گفت: ما در یک قسمت از این موضوع برای عمل و اقدام شهرداری تهران در حوزه ایمن سازی شهر با مشکل ضعف قانونی مواجه هستیم.

بند چهارده ماده ۵۵ قانون که مربوط به برخورد با اماکن خطرساز می‌شود به نیم قرن پیش بر می‌گردد. ولی الان ما با ساختمان‌های بلندمرتبه و حوداث مختلفی روبرو هستیم که نیاز به بازنگری در قوانین این حوزه داریم. در همین حادثه‌ای که چند سال پیش در ساختمان پلاسکو پیش آمد و به عنوان یک حادثه شاخص در سطح شهر تهران به شمار می‌رود بعد از بررسی‌های مختلفی که صورت گرفت صرفا ۹ درصد از قصور متوجه شهرداری تهران شد.

مغازه‌های بازار تهران ایمن نیستند

وی ادامه داد: چون قوانین حمایتی برای شهرداری تهران که به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان حوزه ایمنی شهری شناخته می‌شود در برخورد با اماکن ناایمن بسیار ضعیف است؛ بنابراین ما در مدیریت شهری صرفا می‌توانیم در این زمینه اخطار بدهیم.

در زمینه ملزم کردن صاحبان املاک برای ایمن سازی ساختمان‌ها قوانین مطلوبی وجود ندارد. اما دو حوزه هستند که قوانین مطلوبی برای موضوع ایمنی ساختمانی دارند. یکی بازرسان وزارت کار هستند که می‌توانند درحوزه قانونی با کارفرمایانی که اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند.

مورد دوم هم اصناف هستند که می‌توانند با آن صنوفی که اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند و نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام کنند.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد که این قانون باید برای شهرداری‌ها هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که شهرداری‌ها هم بتوانند به صورت ویژه در این حوزه ورود کنند و اقدامات لازم را به انجام برسانند تا ساختمان‌های ناایمن را الزام کنند که اصول ایمنی را رعایت کنند.

ما دنبال تعطیل کردن نیستیم بلکه دنبال الزام ساختمان‌ها برای اجرای تمهیدات هستیم. برای نمونه الزام ساختمان‌های پرخطر به اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق یکی از اقدام‌هایی است که اتفاق افتاده است.

بابایی یادآور شد: در اتفاقی که اخیرا برای بازار کفاش‌ها پیش آمد هیچ کدام از ساختمان‌های آن ناحیه نه از سیستم اطفا برخوردار بودند و نه سیستم اعلام حریق داشتند. متاسفانه حتی گازکشی هم نداشتند و کپسول‌های گازی که در آنجا وجود داشت باعث بروز این حادثه شده بود. همه این‌ها جزو آن مسائلی است که به نظر می‌رسد برای رفع آن‌ها باید مشکلات قانونی برطرف شود.

البته شهرداری پای کار است تا انشاالله بتواند این مشکلات را حل کند. ولی مساله وجود خلا‌های قانونی باعث نمی‌شود که شهرداری کار خودش را تعطیل کرده باشد.

شهرداری مرتب اخطار می‌دهد و پیگیری می‌کند، قوه قضائیه هم در این زمینه از شهرداری حمایت می‌کند. اما ما باید گاهی هم خودمان را جای قضات محترم بگذاریم. چون به هرحال قوانین این حوزه خیلی شفاف نیست که این عزیزان در این زمینه بتوانند به صورت همه جانبه پای کار بیایند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر