کد خبر: ۵۴۳۹
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
در بسیاری از کشور‌ها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف‌گرایی و توجه به نقش مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون، زیر ساخت‌های جهش تولید را به وجود آورده‌اند.

نشست هم‌اندیشی مشترک دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با نمایندگان فرهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح در محل سالن جلسات معاونت فرهنگی تبلیغات دفاعی ستاد کل برگزار شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از اقتصاد پنهان، مهدی کوشا، مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نشست با اشاره به نقش ستاد به عنوان پایگاه برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رفتار مصرفی مردم را در جهت فرهنگ‌سازی و الگو‎سازی مورد بررسی قرار داد و گفت: دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد به‌عنوان سنگر دفاع معنوی و فرهنگی در مقابل عدم استفاده از کالا‌های قاچاق در سطح جامعه، می‌تواند نقش موثری در هدایت‌گری فکری جامعه در جهت مصرف کالای با کیفیت ایرانی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت و اثرگذاری حوزه فرهنگ بر اقتصاد، گفت: در بسیاری از کشور‌ها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف‌گرایی و توجه به نقش مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون، زیر ساخت‌های جهش تولید را به وجود آورده‌اند.

نگاه محیطی به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی باید در اولویت باشد

کوشا با تاکید بر مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت‌ها به جای آسیب‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، افزود: مدل توجه به ظرفیت‌ها روشی نوین در سیاست‌گذاری است که نشان می‌دهد در برنامه‌ریزی باید ضمن توجه به چالش‌ها به آینده نیز امیدوار بود.

دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد در ادامه محور‌های برنامه‌ریزی فرهنگی در راستای جهش تولید که در مصوبات جلسات ۸۰۷ و ۸۴۷ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مطرح و ابلاغ شده است را مورد توجه قرار داد و افزود: نگاه محیطی به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی باید در اولویت باشد.

وی ضمن تأکید بر ابعاد فنی و اقتصادی جهش تولید، موضوع نظارت را جزء موارد مهم برشمرد و تصریح کرد: در بعد نظارت باید توجه شود که چه اشکالی در طرز کار ما بوده است و تمام ابعاد در شناسایی مشکلات عدم اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد.

در نهایت طراحی، سازوکار‌های لازم و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین کلیه دستگاه‌های مجری برای اجرای مصوبه «راهبرد‌ها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطح خانواده، جامعه، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی» وفق ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر عهده ستاد است لذا به نظر می‌رسد عقل جمعی، هم‌افزایی، هم‌فکری و مشورت همواره راه‌گشاست و مسیر‌های عقلانی‌تری را برای امور مهم ملی فراهم می‌کند.

کوشا با بیان اینکه مهندسی فرهنگی مشارکت اجتماعی در حوزه فرهنگ است، ادامه داد: مهندسی فرهنگی، نگاهی است میان رشته‌ای به فرهنگ که از ظرفیت نگاه مهندسی و محاسباتی به نظام فرهنگی بهره می‌گیرد و تلاشی برای فراهم آمدن زیرساخت‌های فرهنگی متناسب با جامعه اسلامی و تقویت خدمات فرهنگی به جامعه درخصوص حمایت از کالای ایرانی است.

وی در پایان با تشریح نگاه حاکمیتی و بحث انفعال را در دستگاه‌های دولتی، اظهار داشت: هر دستگاهی باید بنابر وظایف ذاتی خود اقدام نماید و ورود به مباحث غیر کارشناسی آن دستگاه موضوع مغفول واقع شده و به سرانجام نخواهد رسید.

در این جلسه مقرر شد در ساختار بررسی کمیته فرهنگی تبلیغات دفاعی موضوع مبارزه با قاچاق کالا در کارگروه تخصصی چابکی از کارشناسان مجرب دستگاه‌ها تشکیل شود تا با استفاده از فعالان و کنشگران در این حوزه برنامه‌های ترویجی و فرهنگی تبلیغات دفاعی از هم‌سویی خاصی برخوردار شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر