کد خبر: ۵۵۴۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
مصطفی پورکاظم شایسته:
پوشاک دارای اولویت است و مزیت مطلق تولید داخل باعث شده که دارای اولویت بخش الف برای مبارزه قاچاق قرار داده شده است.

بازار پوشاک کشور همیشه متاثر از قاچاق بوده است به خصوص از سال ۹۴ به بعد که اوج قاچاق پوشاک کشور بوده است. چیزی بالغ بر سه میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور است که ضربه زیادی به کشور می‌زند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از شبکه ایران کالا، سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز در گفتگو با شبکه ایران کالا به بحث درباره قاچاق پوشاک پرداختند.

جلالی قدیری گفت: صنعت نساجی و پوشاک فعالان و ذی نفعان بسیاری زیادی دارد. ۷ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و بیش از ۱۴۰ هزار واحد صنفی ثبت شده در این مقوله فعال هستند.

وی افزود: فقط در گونه پوشاک یکهزار واحد صنعتی و ۸۰ هزار واحد صنفی داریم که حجم اشتغال کلی بیش از یک میلیون نفر برآورد می‌شود. در این صنعت تعداد زیادی مشاغل خانگی و برخی مشاغل غیررسمی هم هستند که در آمار‌ها دیده نمی‌شوند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: زنجیره این حوزه زیاد هستند رنگرزی، چاپ، تولید الیافت و محصول نهایی که بخشی پوشاک و بخشی کفش و بخشی منسوجات خانگی است.

وی درباره بازار این صنعت گفت: پیش بینی ما این است که مصرف پوشاک کشور چیزی حدود هشت میلیارد دلار است.

جلالی قدیری درخصوص نامه‌ای که تولید کنندگان پوشاک برای وزیر کشور نوشته اند و خواستار تعیین تکلیف درخصوص قاچاق این حوزه شده اند گفت: بازار پوشاک کشور همیشه متاثر از قاچاق بوده است به خصوص از سال ۹۴ به بعد که اوج قاچاق پوشاک کشور بوده است. چیزی بالغ بر سه میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور است که ضربه زیادی به کشور می‌زند.

وی افزود: پس از قاچاق، نرخ ارز و مسائل آن مثل بیماری کرونا مصرف پوشاک را کاهش داد که حدود دو میلیارد دلار همچنان قاچاق پوشاک است که نسبت یک چهارم مصرف کشور است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: از سال ۹۵ که درباره قاچاق همصدا شدیم و برای تعامل با مبادی ذی ربط طرح را آغاز کردند.

وی افزود: از سال ۹۷ از تاریخ ابلاغیه همان سال طرحی شروع شد تحت عنوان مقابله با برند‌های قاچاق که دستورالعملی تدوین کردیم که برند‌های خارجی فعالیت خود را ثبت کنند. قرار شد هر کس که تحت عنوان این دستورالعمل فعالیت نکند با آن برخورد شود که تا اواسط ۹۸ ادامه پیدا کرد و بعد متوقف شد.

جلالی قدیری در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد با قاچاق آیا مفید است یا نه گفت: هر موقع برخورد صورت گرفته مفید بوده، ولی استمرار نداشته است.

پوشاک در اولویت مبارزه با قاچاق است

در ادامه برنامه مصطفی پورکاظم شایسته معاون امور مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: پوشاک دارای اولویت است و مزیت مطلق تولید داخل باعث شده که دارای اولویت بخش الف برای مبارزه قاچاق قرار داده شده است. اگر ۱۶ گروه کالایی باشد پوشاک همیشه در بحث مبارزه با قاچاق اولویت داشته است.

وی افزود: ما طرح مبارزه با برند‌های قاچاق را از سال ۹۷ با همکاری تولیدکنندگان و اتاق اصناف و وزارت صمت و سایر نیرو‌های عمل کننده در تهران و مجموعه مراکز استان‌های کشور شروع کردیم. ۱۲۰ برند خارجی که شناسایی شده بود که مورد اتفاق بود که این‌ها قاچاق است و دارای کد رهگیری نیستند در بازار جمع آوری کردیم.

پورکاظم شایسته در پاسخ به اینکه چرا تازه خبر آن منتشر شده که پوشاک فراوان در بازار وجود دارد گفت: ۱۲۰ برندی که مورد اتفاق بود که برای مبارزه با قاچاق در تهران انتخاب شده بود، ماحصل آن ستاد طرح ارزیابی میدانی از محل فروش این کالا‌ها انجام داد و کالا‌های قاچاقی که جمع آوری شده است خوشبختانه ۷۵ درصد آن پابرجا بود.

جلالی قدیری هم گفت: این برخورد‌ها در زمان انجام آن مفید است، اما وقتی قطع می‌شود به سرعت برمی‌گردد. من هم میدانی ارزیابی کرده ام و مشاهده شده است که خیلی از این برند‌ها به سرعت برمی گردد و پوشاک به سرعت جایگزین می‌شود.

پورکاظم شایسته هم گفت: این نکته دلیلی فنی دارد آنچه ما می‌گوییم براساس طرح عملیاتی بوده و اجرا شده است می‌توانند اصناف بررسی کنند که تابلو دیگر وجود ندارد. اختلاف نظر روی چهار پنج برند خارجی است که تولید داخلی انجام می‌دهند. برخی از آن‌ها مجوز گرفته اند و آن‌ها که از برند‌های خارجی که ممنوعیت دارد استفاده می‌کنند خلاف است.

جلالی قدیری در پاسخ گفت: برند‌هایی که آقای شایسته نام بردند برند‌های محرز نیستند و آمده اند و جواب گرفته اند، اما به خاطر ممنوعیت واردات به تولید داخل روی آورده اند. اما منظور ما برند‌هایی که از اول مجوز دریافت نکرده اند.

پورکاظم شایسته اظهار کرد: آن چیزی که الان در بازار ایران به عنوان نشان خارجی عرضه می‌شود واقعیت ندارد و بخش عمده آن تولیدات داخلی ماست که با نشان خارجی فروخته می‌شود.

کالای پوشاک که از جنوب تا مرکز کشور رصد شده است از سازمان صمت استان استعلام شده است که کالا، ایرانی بوده است در حالی که به عنوان کالای خارجی بارگیری شده بوده است. بخش عمده‌ای از کالا‌هایی که خارجی تلقی می‌شود اصلی نیست و در جا‌های مختلف و کارگاه‌های کوچک ساخته می‌شود و چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

جلالی قدیری گفت: هر نوع تخلفی محکوم است حتی برند‌هایی که تولید داخلی را به عنوان خارجی بفروشند باید با آن برخورد شود، برخورد‌ها باید طبق برنامه پیگیری بشود و استمرار داشته باشد.

پورکاظم شایسته در پایان گفت: قاچاق پوشاک را از ۲ میلیارد دلار به زیر ششصد هزار دلار رسانده‌ایم، همان‌طور که در لوازم خانگی انسجام به وجود آمد در بخش پوشاک هم باید با اعمال شناسه کالا و کد رهگیری طرح اجرا شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر